RSS

Keprihatinan hanya untuk seekor anjing


Pagi itu cuaca agak mendung... Aku bekerja seperti biasa... Jalanraya tidak sesibuk hari bekerja.... tetiba terdengar bunyi brek yang kuat dan panjang..... Di hadapan jalanraya depan tempatku bekerja terlihat seorang untie tua memeluk sesuatu berwarna putih... aku tertanya kepada staff yang ada... kenapa, mengapa, accidentkah??? staff aku kata takde, kereta tu brek mengejut nak elak langgar untie tu... Untie tu xsihat kot...fikir benakku... Biasalah dikawasan kejiranan ini (kawasan taman pendudukan yang kebanyakkan cina)....., pagi-pagi hari minggu orang-orang cina suka berjalan sana dan sini... Mereka bersenam, berjalan-jalan, pergi ke pasar cina di belakang dan membawa anjing ambil angin... suasana damai.... Setelah itu... aku masuk semula ke ofis menyiapakan kerja...

Satu jam kemudian untie tersebut masuk ke dalam kedai dan berbual dengan staff aku... Lebih kurang perbualan nya seperti ini

Untie : adik, ada tak olang datang sini tanya ada nampak anjing kecil ke?
My staff: tak ada untie.....
Untie: itu anjing, untie jumpe mau lintas sikit mau langgar kereta, untie ingat itu anjing ade olang punya sebab dia manyak cantik ma (sambil menunjuk ke arah seat belakang kereta yang diparkir tidak jauh dari kawasan stesen.....kerana anjing itu diletakkan dalam kereta untie tu)
My staff: sekarang tak ada orang tanya lagi untie....
Untie: Adik amik no telefon untie nanti ada olang tanya adik telefon untie...boleh?... Ini anjing manyak mahal lo boleh smpai rm1 ribu.... untie jaga ini anjing dulu sampai ada olang cari ....
My Staff: Ok untie

Untie itu membeli roti dan beredar menuju ke kereta iswara hijaunya..... Staff aku pun memanggil aku dan cerita perihal untie dan anjing itu.... Dalam hati betapa bagusnya kalau semua manusia macam untie itu.... Sudahlah selamatkan anjing yang hampir dilanggar kereta... selepas itu cuba mencari pemilik asal anjing tersebut....

Seharusnya kita mencontohi sikap untie tersebut....

0 comment: