RSS

Rumput oh rumput (part 1)

Ketensionan melanda diri gara-gara mesin rumput baru yang aku baru beli tidak boleh start engine nyer..... Model maru naku TB33... Tapi hal tu ketepikan sekejap .... aku nak citer macamana aku boleh terlintas nak beli mesin rumput untuk laman sekangkang jera depan opis aku tu...... Adalah dimaklumkan pakcik yang selalu potong rumput ni potong tanah seluas tak sampai 50 x 20 kaki..... memang selalu potong rumput kat sini sebulan 2 kali dengan bayaran RM 30 sekali potong so sebulan RM60.... Pada mulanya aku tak ada la apa-apa masalah dengan pakcik ni walaupun plastik hitam besar pun suruh aku providekan.... Tapi disebabkan dia agak kurang ajar terus aku stop servis dia potong rumput tempat aku.....

Berikut adalah contoh dialog aku dengan dia... Masa tu aku mengantikan cashier yang cuti...

Pakcik: Aku dah siap potong.... aku nak amik duit ni....
Aku : Pakcik sain voucher ... tulis nama penuh dengan no ic
Pakcik: apsal aku kene tulis no ic dengan nama penuh pulak sebelum-sebelum ni tak tulis elok je
Aku : sebab saya suruh sebelum ni saya ada suruh jugak tapi pakcik tak buat pun.... Kalo tak tulis nanti income tax argue voucher belian tak complete... Takkan tulis potong rumput je... dah le pakcik takde bagi ape-ape resit.
Pakcik : Apsal aku kene ikut cakap kau... Aku jumpe boss kau ' dia cakap takyah tulis nama dengan no ic... sain je"
Aku : Pakcik jumpe boss yang mana tu?
Pakcik : (terdiam seketika mengaru-garu kepala pastu menjawab) Yang badan besar-besar....
Aku : Sekarang saya boss, saya suruh pakcik tulis nama dengan no ic
Pakcik : ok aku tulis... ko bayar aku RM35....
Aku : aik asal naik RM5 pulak.... setahu saya minyak tak de naik lagi...dah lama dah tak naik....
Pakcik : (terpinga-pinga agak nya dia lupa.... sekarang dia berada kat stesen minyak, nak tipu aku le tu... pastu dia menjawab ) kau suruh aku tulis no ic mesti lah kene bayar lebih....
Aku : ape punya alasan la pakcik ni.... Takpe, lepas ni takyah potong rumput sini lagi... Saya dah suruh orang lain potong.... Cara pakcik cakap yang kahau ni buat saya meluat....Minta maaf lah.... kalau nk mintak tambah duit secara berhemah saya boleh pertimbangkan tapi kalau dah cakap macam ni..... tak apa lah.... saya gunakan khidmat orang lain la

pakcik tu terus blah dengan duit RM30, sambil menjeling ke arah aku... Keesokkan harinya aku bertanya dengan boss aku... Dia cakap dia xpenah kenal pun orang yang potong rumput... Tak penah jumpe dia.... Dia lagi la mengamuk kalo xtulis voucher dengan lengkap...... nampak sangat la pakcik tu dah tipu aku....

Disebabkan itu aku terus membeli mesin rumput dengan harga RM300.00 kerana staff aku pon boleh potong rumput..... Kadang-kadang manusia tak tahu menghormati sesama manusia... Memang masa tu aku jaga cashier dan aku seolah-olah pekerja am tapi cashier pun ada hati.... Semua manusia ada hati dan perasaan tak kiralah dia kerja apa..... Jadilah tak salah kita menghormati antara satu sama lain....

9 comment:

Tanpa Nama berkata...

kesian pakcik tu...
yg miskin sentiasa dihina..

wak berkata...

..apa ada pada rm5 berbanding rm5000..
arini pakcik kehilangan sumber rezeki dia...yg susah bertambah susah...ish2

Intan berkata...

Ini bukan sebab duit tapi sebab budi bahasa.... saya tidak berurusan dgn orang yang tiada budi bahasa....

wak berkata...

..awk betul intan...tapi biasala org krg pelajaran tu..kasar org nya...tapi yg penting kita sabar dan selalulah ingat utk tlg org lain yg krg bernasib baik mcm kita..

Intan berkata...

sebenarnya kerja potong rumput tu freelance....kalau agak panjang n ade org nak potong memang saya xkisah siape-siape pun.. masa nak kerja boleh pulak cakap elok-elok....sbb sy ingat dia org susah sy xkisah... dulu bayar rm15 skrg dah rm30... tp org dah bagi ko keje n duit kau boleh maki hamun org ke???....tanah rumput pun sebesar lbh kurg SUKU netball court...bukannyer padang football...saya xpnh hina org miskin, staff sy pun terdiri dr org miskin dan org OKU.... wpun kerja tak sesempurna org normal tp dia rajin dan berbudi bahasa...ada masalah xpernah saya xbantu....

Intan berkata...

masalah pakcik tu... dia lupe saya ialah org yg dia mintak nak potong rumput tu... dia maki hamun saya sbb dia ingat sy staff biase, siap boleh nak tipu saya lagi....kalau dia ingat sy yg bagi dia kerja dulu dia xkan ckp kasar-kasar macam ni...org tak berpelajaran bukan tiket boleh maki hamun orang....

wak berkata...

Ok la intan, u r th boss, sy faham perasaan ask

wak berkata...

Perasaan awk

Unknown berkata...

Baru2 ni, sy beli mesin potong rumput utk guna sendiri kat laman rumah. Tgh browsing internet pasal mesin ni terjumpa blog Intan. Sy tau ianya cerita lama, tapi sy nak juga tinggalkan komen. Harap Intan tak kisah.

Sy sgt bersetuju dgn tindakan Intan kat pakcik tu. Sy juga nak respon kpd yg tinggalkan respon sblm sy ni:

Tanpa Nama : Tak payah kesian kat org mcm tu, dia sendiri yg menjadikan dirinya hina.

Wak : Bukan isu nilai wang ringgit tetapi isu nilai pekerti. Pakcik tu hilang sumber rezeki dia disebabkan perbuatannya sendiri.

Terus terang sy sgt benci dan meluat mendengar org memberikan alasan tahap pelajaran, ilmu, pangkat dan lain2 sebagai alasan seseorang tak ada budibahasa. Sesungguhnya benda itu semua bukan penentu kpd nilai pekerti dan budibahasa. Semuanya terletak kepada individu itu sendiri, tak kira kaya, miskin, bodoh, pandai, tua, muda dan sebagainya.

Ya mmg betul sebaiknya kita sabar dan selalu tlg org yg kurang bernasib baik, tetapi org yg ditolong itu juga mestilah tahu menghargai & berusaha. Jgnlah asyik menyalahkan takdir dan asyik harap belas org lain ajer.

Terima kasih Intan kerana berkongsi. Dan terima kasih juga kerana membenarkan sy komen.