RSS

My Rejected makan-makan : My asam Pedas Cafe & Ikan Bakar


Salam...
Sorry guys sbb buat entry yang xbest harini.... Tapi aku memang sangat tak puas hati dengan service kedai makan seperti di atas..... korang nak tau kat mane..... kalau pergi bandahilir, kedai ini terletak di belakang kapal samudera... di dataran samudera @ dataran sungai Melaka..... kedai paling hujung.... Nak koordinat gps ke?? tak payah la...... Kenapa aku xpuas hati aku akan cerita kat sini.... Bukan nak condemn bisnes orang tapi aku tak suka orang bernIaga yang macam hampagas ini..... Aku orang Melaka dan aku suka makan-makan kat Melaka dan aku ada right beri review tuk kedai makan yang aku pergi.... aku blogger kan... so kalo ade yang sentap lain kali treat customer baik-baik....

1) Meja kotor tak berkemas
Aku sampai dengan my fren Wawa dan adiknya pukul 12.00 tgh malam (SETAHU AKU KEDAI NI TUTUP PUKUL 2PAGI).... Meja kotor ni aku xkisah sangat... mungkin kejap lagi diorang kemas..... tapi masalahnya semua meja kotor gila.... sampaikan aku terpijak muntah ntah sape-sape ...eeeeee tolonglah jangan malukan orang Melaka dengan tourist yang datang..... meloyakan... tapi aku masih boleh tahan... Aku pergi ke meja makan lain yang banyak lagi....... walaupun sama gak masih kotor tak berkemas.....

2)Karaoke
Dalam hal ni..... aku xkisah sangat la.... sebab ade orang suka karaoke..... walaupun bunyi kuat masing-masing punya suka tapi aku xberapa suka susah nak berbual dgn kawan aku so aku tukar tempat lagi ke tempat jauh sikit dari tempat karaoke tu....(Walaupun diorang pasang lagu je, xde orang nyanyi... dangdut tu) so tukar tempat lagi

2) Tiada orang amik order
Hampir 10 minit berlalu tiada sesiapa yang amik order.... masing-masing buat-buat sibuk.... buat-buat tak nampak customer datang.... yang nampak pun pun buat bodoh je.... siap borak2 ketawa2 tapi customer datang buat bodo jek... Adik wawa yang sibuk pergi jalan-jalan tengok kapal samudera amik gambar bagai dan datang balik pun order tak datang amik lagi... dari aku tukar meja ke meja lagi satu tu pun order tak amik lagi..... Tapi aku boleh tahan lagi, aku pergi kat kitchen diorg aku datang cari orang yang amik order walaupun kedai tu bukan bertaraf mcd self service tapi aku pergi la jugak.....

3) Paksaan order
Lepas sorang ke sorang aku tanya sapa yang amik order..... aku bertemu dengan seorang pakcik yang kira duit di mejanya.... aku cakap nak order 2 set asam pedas ikan pari dan ikan jenak.... begini lebih kurang dialognya

Aku: Bukak lagi ke? Boleh order ke
Pakcik: Ade lagi, nak order ape?
Aku: Saya nak order set asam pedas ikan pari dengan ikan jenak
Pakcik: Amik kepala ikan jenak lah 2 orang makan sedap....
Aku: saya taknak, kawan saya nak ikan pari saya nak ikan jenak
Pakcik: kepala ikan jenak sedap.... kamu makan berdua la.... pakcik letak dalam satu pinggan
Aku: Masalahnya kawan saya nak ikan pari dan saya xnak kepala ikan
Pakcik: kan kamu makan berdua... sekali kan senang....
Aku: Kenapa susah sangat buat dua set.... kan senang tapi saya nak isi bukan nak kepala
Pakcik: ooo kamu nak isi ke takde la kepala aje ade.... (dia menoleh dan bertanyakan kepada jurumasaknya dan memang konfem tak ada)
Aku: Ok saya nak ikan kembung..... kawan saya nak ikan pari
Pakcik: Ikan kembung ade la....

Masalah kat sini kenapa nak paksa aku makan kepala ikan berdua dengan kawan aku... kalo takde cakap aje takde...... lepas tu bagi la set makan macam biase bukan makan sekaligus asam pedas tu sbb kitorang pun makan jenis ikan yang berbeza... Dalam hal ni Customer tak boleh dipaksa nak makan ape.....

4) Angin kuat
Sekali lagi aku pindah tempat sebab kanopi tempat yang aku duduk macam nak terbalik tapi takpe lah.... xkisahlah banyak pun tempat kosong cuma meja kotor jelah... nanti konon2nya diorang bersihkan lah tu..... Aku pun nampak pakcik tadi bangun dari kerusi meja kira-kira dia... betulkan meja yang ditiup angin dan tutup kanopi kecil itu (Yelah kalo jatuh timpa orang kan masalah)

5) Order air
Dalam lebih kurang 5 minit....Aku ke kitchen sekali lagi untuk order air sebab tadi aku lupa nak order air (pakcik tu pun patut tanya la aku nak minum ape kan...)... sekarang pakcik tu xde dan aku bertanyakan dengan siapa aku nak order air.... masalahnya orang situ nampak aku buat-buat xnampak... buat2 tak dengar aku tanya... dah macam peminta sedekah je aku ni cari orang amik order... dari aku cakap dengan lembah lembut sampai lah aku terpekik-pekik takde sapa nak amikkan order air aku, Lepas tu aku tegur sorang budak buat air.....Ini lebih kurang perbualan aku dengan budak buat air...

Aku: Adik, akak nak air milo ais, nescafe ais dengan teh tarik meja hujung sana yek....
Budak: Saya bukan amik order, kak
Aku: Dengan siapa akak nak amik order???
Budak: akak pergi sebelah ni
( aku pergi.... tengok budak yang sama tu ade lagi, xde orang lain amik order) sebenarnya tepi stall tu aje, mula-mula aku cakap depan sekarang tepi tapi dalam tu budak tu aje ade.... budak ni main-mainkan aku pulak..... dia sengih-sengih
Aku dah mula hangin.....
Aku: Siapa yang amik order sebenarnya ni....Aku pergi sini aku pergi sana dari tadi cari orang amik order, susah sangat ke nak amik order....(Suara aku dah satu tempat tu dengar sebab aku dah mula marah.....)
Budak: Sabarlah kak orang ramai ni
Aku: Kepala hotak kau....(Maaf memang bahasa aku kasar sikit aku pun terlepas cakap gak) Kau tengok sendiri ramai kejadahnya..... mana ada ramai..... aku aje dari tadi kat sini.... (Tengah aku terjerit2 seorang budak pembuat air lain masuk dan senyum2 dengan budak tadi.... lepas tu dia suruh aku ke meja pakcik tua tadi amik order dengan sorang budak perempuan.... Budak perempuan tu pun panggil aku

Pengambil order: Akak nak makan ape??
Aku: Bagi akak milo ais, nescafe air, teh tarik... Akak dah pesan makan dengan orang tua yang duduk kat sini tadi asam pedas ikan kembung dengan asam pedas ikan pari......
(Budak tu terpisat-pisat tulis order aku dengan pen yang xde dakwat... dia tukar pen lain...)
Pengambil order: Ulang lagi kak
Aku: Bagi milo ais, nescafe air, teh tarik... Akak dah pesan makan dengan orang tua yang duduk kat sini tadi asam pedas ikan kembung dengan asam pedas ikan pari....ntah orang tu take note ke tak akak xtau la... (nada aku dah slow, yelah orang dah layan kita)
Pengambil order: Assam pedas dah tak ade..... ikan keras lagi... tengok kuah pun takde (menunjuk ke arah kitchen) akak makan goreng-goreng aje la.... goreng-goreng ade
Aku: Takpelah cancel semua....(Aku terus blah.... sebelum kemarahan aku tak dapat dikawal baik aku blahh... sampai ke meja aku suruh kawan aku n adiknya blahh jugak)

Masalah nya kalau tau takde kenapa orang tua tu tak bagitau masa aku order mula-mula tu, nasib baik aku confirmkan sekali lagi kalo tak sampai ke subuh aku xdapat makanan ..... Siap gaduh suruh aku amik kepala ikan jenak tu yang tak tahan.... Tak ke aku buang masa kat situ..... Hati aku dah panas....Aku suruh kawan aku blah dan aku tak akan makan kat tempat ini lagi atau tak mungkin promote tempat ni sampai bila-bila..... Walaupun stall ni kire tumpuan jugaklah sebab berada di kawasan perlancongan dataran sejarah dan dataran samudera..... tapi jangan amik mudah persepsi pelancong dengan servis makanan, kita bayar makanan bukan free....... dan aku boleh bett kalo servis dia memang macam ni pelancong je la yang akan lepak sebab taktau servis macam tu... nak harapkan orang tempatan memang kami boleh cari tempat lebih sedap dan lebih berkualiti servisnya. Aku yang bawa kawan aku dari kl ni pun rasa malu dengan bisnes makan yang macam ni...... Sedap ke tak sedap ke cerita lain (dalam hal ni aku tak tau sedap ke tak sebab aku xsempat makan)... Yang penting servis pun kene baik jugak.... Supaya beri pengajaran.....

SAYANGKAN..... MBMB DAH BAGI BISNES BAIK... TEMPAT STRATEGIK TUMPUAN PELANCONG TAPI SERVIS SANGAT LOW CLASS...... KALAU RAMAI SANGAT PELANGGAN AKU MASIH BOLEH SABAR SEBAB MUNGKIN TAK CUKUP KAKITANGAN... CONTOH MCM AKU MAKAN IKAN BAKAR MUARA SUNGAI DUYUNG MEMANG RAMAI GILA ORANG TAPI MASIH BAGI SERVIS YANG BAIK...... DAN TIDAK KURANG AJAR

Sorry beb atas sebab tak mahu mengeruhkan keadaan aku xnak upload ape-ape pic kedai makan tersebut... Semoga kedai itu success dan dapat memberikan servis yang lebih baik kepada pelancong-pelancong..... Tapi bagi aku sekali sudah memadai.....

0 comment: