RSS

Terima kasih Jiran



Assalamualaikum....
Entry harini cuma nak bagitau Intan sangat berbesar hati mempunyai jiran yang baik.... Alhamdullilah, sebenarnya kami belum bersua kerana masing-masing belum lagi selesai proses renovation dan belum masuk rumah lagi.... Kisahnya, Jiran Intan En shukor (if im not mistaken) ada pernah sekali menelefon Intan meminta izin untuk mencabut pagar belakang rumah kami kerana beliau sedang mahu memulakan menaikkan batu dapur rumah mereka... Bagus kan... minta izin lagi tu... So Intan izinkan memandangkan Intan belum punya masa nak memulakan renovation pada masa itu....

Apa yang menarik, sesi kerja rumah En Shukor memang tak mengganggu langsung fizikal rumah Intan ... Nak dikatakan habuk batu-batu, bekas-bekas simen atau kotor-kotor pun mereka cepat-cepat bersihkan jika jatuh kat kawasan rumah Intan.... Setiap kali Intan tengok Rumah memang nampak bersih aje....walaupun kawasan rumah dia haru biru dengan bahan-bahan binaan

Pada suatu hari... Intan tergerak nak singgah rumah, masa tu lebih kurang pukul 6.45 petang tapi kunci lupa pula nak bawak.... Tengok Rumah Encik Shukor lebih kurang 90% dah nak siap... terus Intan pergi ke belakang rumah nak tengok keadaan sekeliling... Terkejut betul lihat ada sorang pekerja Encik Shukor sedang mengecat ruang dapur rumah Intan.... Bila ditanya...lelaki itu minta maaf kerana memanjat pintu pagar dapur sebab memang Intan manggakan pintu kecil itu....

Intan : Kenapa abang cat belakang rumah saya ni?
Pekerja: Eh... Rumah akak ya..Maaf, saya terpaksa panjat pagar ni sebab berkunci, majikan saya yang suruh cat sebab dinding belakang rumah jiran ada bekas kotor terkena bancuhan simen.... Majikan tak puas hati rumah jiran terkena jadi dia suruh saya cat kan
Intan: oooo... tapi kenapa sampai seluruh belakang bang.... sebelah sana tak kena pun kan... Yang atas-atas pun tak kena kotor kan.... 
Pekerja: Memangla tapi tak cantik lah... yang tu cat lama... yang saya pakai ni cat baru takut tak sekata tapi memang kod warnanya sama ya.... Majikan saya arahkan cat seluruh belakang ni..... kalau akak nak cat lain nanti boleh la catkan lepas ni.... tak jadi masalah.... saya ikut arahan aja....
Intan: ooo begitu... terima kasih ya... sampaikan pada majikan abang ya..

Baguskan... kalau Intan tak singgah mesti tak tau jiran tolong catkan belakang rumah Intan sebab dia langsung tak inform apa-apa.... Apa yang Intan tau En Shukor adalah seorang peguam dan kalau ikut rasa Intan mungkin dalam lingkungan umur 40an yelah dengar suara kat telefon je... Intan anggar je la.... Nanti kalau masing-masing dah masuk rumah baru boleh berkenalan lebih baik....

Tak ramai orang zaman sekarang amat menitik beratkan nilai-nilai kemanusiaan macam ni....minta izin, jaga kebersihan rumah jiran, tolong cat kan... siap dapatkan no telefon bimbit Intan kat pemaju lagi.... semata-mata tak mahu jiran terasa hati.... Sebagai manusia berbaik-baiklah sesama manusia okey...

wassalam

0 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...