RSS

My life at PUMP.... what pump???

Bila kite grad semua fikir.. wah, nak keje ape lepas ni.. ikut bidang pengajian la.. kalo ko amik accountancy mestila ko nak jadi akauntant,kalo engineering nk jadi engineer la.. doktor la. Kalo tak, buat pe korang pilih bidang tu masa belajar dan belajar teruk2 tapi itu bukan masalah kalo ape yang dipilih tu bukan bidang kite barangkali belum ada rezeki ke arah apa yang kita mahu... dan bersesuaian dengan apa yang kita belajar.. Dan ada diantara kita yang menyimpang jauh dan apa yang peliknya mereka lebih menyukai bidang karier baru mereka yang langsung takde kene mengena dengan apa yang mereka belajar.... erm... pelikkan


So, agaknya apa yang sy nk sampaikan yer... mungkin karier saya yang pada mulanya saya amat tak suka tapi akhirnya saya akur dan seronok... Bekerja di pump station.. Tak memerlukan saya bermakeup tebal atau memakai high heel... tapi cukup tak glamour.. Saya dah hampir 2 tahun setengah berada di sini menguruskan 2 station minyak milik keluarga... Memang la pada mulanya saya bertegas dan menggunakan pelbagai cara untuk melayakkan diri menjadi staff kerajaan tapi nasib tidak menyebelahi saya setakat ini... bukan apa, syarat yang dikenakan keluarga untuk meninggalkan pump station ni hanyalah sekiranya dapat kerja gomen. Kalau dapat private even strong blue chip company, baik ko tolong famili... camtu lah... so setakat ni alhamdulilah saya masih di sini... dan menjalankan bisnes ini dengan cekal dan tabah.. huhuhuhuh

Hampir 100% kerja pengurusan dari A ke Z saya didedahkan. Kadang2 rasa macam takde life pun ade gak ialah keje dari pagi ke malam... Kerja pun dah macam lelaki tapi seronok sebenarnya... Berurusan dengan pelanggan yang bermacam karenah dan supplier yang mempelbagaikan teknik memujuk agar dapat terima produk mereka... panjat lori tanker paling menyeronokkan tapi ..... opps aku tidak dibenarkan lagi... hanya sebab aku hanyalah wanita.. tapi kalau berkesempatan aku akan buat.

Apapun saya ketahui kerja yang berisiko ni tak boleh diambil mudah kerana saya mula memerima kenyataan inilah dunia saya yang sebenar dalam oil and gas industri but majoring in retailing... jumpe lagi...

3 comment:

Tanpa Nama berkata...

u ada pengalaman yang menarik....

Azira Y berkata...

kerje pump station loaded ape...
xkan nk pindah government kot
baek buat family business mcm ni

my family agkt pun owner pump station juge
and dia sgt kayeeeeee
fuhh *jeles*

Intan berkata...

siti, Memang menarik tp kadang-kadang buhsan pun ade

Azi, kdg2 kepuasan tu lebih penting dr wang ringgit n tak semua owner pump station adalah "kaya" terpulang pada cara pengendaliannya. sebab tu risiko mmg besar dlm bisnes ni.