RSS

Seni Mempertahankan Diri dan Wanita

Terdapat berbagai jenis seni mempertahankan diri samada silat yang sinonim dengan masyarakat melayu mahupun karate, wushu dan sebagainya. Mempelajari seni ini dikatakan bonus untuk mempertahankan diri dari musibah jenayah di kalangan kita. Wajarkah wanita mempelajari seni ini sedangkan wanita sering dikaitkan dengan budi pekerti dan sopan-santun yang mengambarkan keistimewaan seorang wanita berbanding lelaki..

1. Mempertahankan diri dari jenayah
Tidak dinafikan wanita sering menjadi sasaran penjenayah kerana dianggap "lemah" terutama melibatkan kes rogol dan samun. Sekiranya wanita mempelajari seni ini barangkali dapat mengelak perkara tak diingini seperti tersebut berlaku

2. Pilihan pasangan yang disukai
Ya atau tak wanita yang mempunyai ilmu ini dianggap bonus untuk pasangannya. Bukan apa, bila ditinggalkan kerana outstation ke ape ke taklah si lelaki ni risau Kerana tahu si wanita mampu menjaga dirinya. (tapi tak bermaksud si wanita perlu ditinggalkan selalu ya)

3. Dilatih menjadi disiplin
Mempelajari seni mempertahankan diri memerlukan daya disiplin yang tinggi. Dari situ kita dapat melatih diri menjadi seorang yang disiplin. wanita yang mempunyai disiplin yang baik akan disenangi dan selalu berfikiran positif.

tak semestinya seorang lelaki perlu mencari pasangan yang tahu dan mempelajari seni mempertahankan diri tapi andai ada ia dikira bonus. Isu-isu jenayah yang meningkat saban hari kadang kala memerlukan kita mempelajari serba sedikit cara mempertahankan diri. Tak rugi sebenarnya

0 comment: